blogness

A következő autóm már elektromos lesz?

Elektromos autók tejedésének előrejelzése 2060-ig

2018. november 03. - blogness

Manapság már nem kérdés, hogy az elektromos autóknak és autózásnak létjogosultsága van mindennapjainkban. Ráadásul a magasabb ár ellenére alacsonyabb karbantartási- és természetesen üzemanyagköltségekkel rendelkező környezettudatos közlekedés egyre inkább teret hódít magának.

Ma már talán rá sem csodálkozunk, ha egy Teslával találkozunk, vagy elsétálunk egy elektromos töltőállomás mellett. Kétségtelen ugyanakkor, hogy Magyarország még komoly lemaradásban van a nyugati országokhoz képest - mind infrastruktúra, mind az elektromos autók elterjedésének szempontjából.

Az EAFO adataiból jól kiolvasható, hogy az Európai Unió (+EFTA országok és Törökország) átlagához képest is jelenleg jó két éves lemaradásban vagyunk. Míg nálunk a személyautók mindössze 1,25%-a elektromos (teljesen vagy hibrid), addig az európai átlag jóval magasabb 2,16% (2018Q3). Ennél még súlyosabb a lemaradás, ha Izlandot (17%) vagy Norvégiát (47%) vesszük példának, de természetesen Ausztriát leszámítva közvetlen szomszédainknál még ennél is kevésbé fényes a helyzet.

1. Ábra: Az elektromos autók piaci részesedése a személyautók között (2011-2018Q3)

3_1.png

 

De mit tudunk mondani ezek alapján az elektromos autók jövőjéről? Ennek a kérdésnek a megválaszolásához használhatjuk Frank Bass 1969-ben publikált, az innovációk elterjedését leíró modelljét. Amennyiben feltételezzük, hogy az összes személygépkocsi kiváltható lesz előbb-utóbb elektromos technológiával, úgy a legkisebb négyzetek módszerét alkalmazva terjedési görbét illeszthetünk a múltbeli adatokra. Természetesen ez egy elég nagyvonalú alkalmazása a modellnek, de szemléltetéshez véleményem szerint tökéletes. Miután az európai adatokról hosszabb idősor áll rendelkezésre, így ezt tekintettem a projekció alapjának.

2. Ábra: Az elektromos autók piaci részesedése a személyautók között (2011-2060F)

3_3.png

Ahogyan a 2. ábrán is látható, amennyiben a modell helyesen becsli az elektromos autók tejedését, úgy az igazi elektromos autó bumm még csak most jön, sőt 10 év múlva várhatóan már minden ötödik autó Európában akkumulátorok segítségével működik majd. Nem kell egészen 20 évet várni, míg a személyautók között már az elektromotorral felszereltek kerülnek többségbe.

Amennyiben Magyarországra is ugyanezen paraméterekkel becsüli próbálunk, úgy látszik, hogy 2025-ig arányaiban látványos lesz majd a lemaradásunk a többi országhoz képest. Ezután is fennmarad majd az érzékelhető 2-3 éves hátrány, de sokkal kevésbé szemmel látható módon.

Figyelem!  A szerző az itt levezetett elemzésért semmilyen felelősséget nem vállal, a megfogalmazott állítások és bemutatott információk különösen kereskedésre való felhasználására csak saját felelősségre történhet!

A bejegyzés trackback címe:

https://itsblogness.blog.hu/api/trackback/id/tr6114340791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gintonic.azigazi 2018.11.03. 15:14:13

soha nem lesz 100% mert egyszeruen nem mindenkinek jo az e-auto, de 75% folr ffelmehet 20 ev alatt ( en 2013 ota jarok elektromossal ( Fiat500, nissan leaf - az csalodas volt ) majd kia soul ev majd vegre megjott a teslam ) a teton solarpanel van, minden honapban toltok vissza a halozatra, a PGE szamlam fixen az alapdij ( $27) ez a jovo.

blogness 2018.11.03. 17:00:43

@gintonic.azigazi: részben igazad van persze, de azért ilyen időtávon azzal is lehet számolni, hogy a technológia is sokat fejlődik majd, így nem kizárt, hogy 20-30 év múlva már tényleg 100%-os lesz a potenciál

Nancsibacsi 2018.11.03. 21:27:34

Szerintem 10 évnél nagyobb időtávlatban fölösleges előre gondolkodni, mert aki most vesz autót az 10 éven belül szinte biztosan lecseréli. Az elektromos autó a hatótávja miatt jelenleg leginkább második autónak felel meg (most a 25 milliós Teslát hagyjuk) - Magyarországon meg elég kevés családban van második autó, ezért is van itt kevés. Így bekerülési, üzemeltetési költségeket tök fölösleges számolni (azért ha 10 millió 5 helyett a vételár - onnan szép nyerni), de ha számolgatunk, akkor is látszik, hogy támogatások nélkül ebben is megbukna. Szóval az az 1-2% is valójában csalás.
Nyilván fejlődhet a technika, de ma azért senki nem fog fekete-fehér tv-t venni, mert jövőre majd lehet színeset is, így rögtön elavult, értéktelen vacak lesz amire kifizetett egy zsák pénzt. Szóval HA majd fejlődik a technika AKKOR gondolkodnak el rajta az emberek - addig gondolkodni se érdemes a témán.

Szerintem kb akkor lesz 100% az eladott magánautók száma, ha 0 magánautót adnak el, mert mondjuk normális hatótávút már nem gyártanak, a 100 pár km-es hatótávút 10 millióért meg senki se veszi meg, inkább beül egybe, aztán mikor kifogyott a nafta, átül egy másikba bele. A BKV meg majd töltögeti ahogy akarja - a kliens csak fizeti a percdíjat.

blogness 2018.11.03. 22:30:50

@Nancsibacsi: teljesen igazad van a jelenlegi helyzetképpel kapcsolatban, különösen a magyar viszonyokat is számításba véve. De számomra például az, hogy Norvégiában már közel 50% az elektromos autók aránya azért megkérdőjelezi, hogy az elektromos autó csak második autónak jó.

20-30 éves távlatokban pedig valószínűleg a ma fennálló költség és hatótáv problémák már nem lesznek relevánsak (pl. 20-30 éve milyen autók mentek az utakon a maiakhoz képest).

Nancsibacsi 2018.11.04. 19:43:33

@blogness: Ne nézzük azt a 20-30 évet, mert az fog kijönni hogy kb egyetlen paraméterben se javult jelentősen. Lada 1200 48 éves, fogyasztása 10L/100km, országúton. Dacia Logan szinten 1.2-es, hasonló tömegű autó, a fogyasztása 6L/100km országúton. Ha kisebbet viszonyítunk nagyobbhoz akkor is 1.67x a szorzó - ez egyszerűen túl kicsi fejlődés. Az elektromosnál meg szorzók kellenének. Ha a 150 km-es hatótávból lesz 250, azzal még kitörölhetjük, mivel egy benzinesé 800 km körül van (diesel 1000+). Ha a 2 órás töltésből lesz 1 óra 20 perces, azzal szintén, mivel egy benzines/diesel 5 perc, kávéval. Nem 1.67x szorzó kellene, hanem 10x, mindkét területen.
A valóság az, hogy ha megkérded, hogy melyiknek nagyobb a valószínűsége: 30 év múlva emberi kolónia lesz a Marson VAGY 30 év múlva teljes értékűek (értsd nagy hatótáv, rövid tankolás, nem iszonyat drága) lesznek az elektromos autók, akkor én a Marsot tartom valószínűbbnek.
De ha nem megyünk 30 évet előre, csak pár kínzó kérdés a közeljövőre:
- Jövedéki adót kap az autó töltő áram. Na nem sokat: csak ugyanúgy 150%-ot, mint a benzin.
- Napelemek által termelt áramot nem dotált áron veszi át a rendszerszolgáltató, hanem amennyit ér. Pl. időnként negatív áron - ahogy azt megteszi más termelőknél is.
- Az autópályák melletti töltőállomások rájönnek, hogy nem csak a benzint veszik ott meg 50 Ft-al drágábban literenként, mint máshol, hanem az áramot is. Sőőőt - azt még drágábban lehet adni, mert rövidebb a hatótáv, szóval áramért igazán nem éri meg 20 km-es kitérőt tenni.
- Időnként egyszerűen nem lesz elég áram, és korlátozni fogják az autók (gyors) töltését. Sajnos a jelenlegi áramhálózat nem arra van méretezve, hogy egy "áramkúton" 8 egymás mellett parkoló autóba combvastagságú vezetéken dőljön az amper (kb ez kellene az igazi gyors töltéshez).

Ez mind-mind olyan probléma, amit az early-bird-ök meg fognak fizetni. Early-bird-nek sose éri meg lenni. Ha valami MÁR (és nem MAJD) megéri - akkor kell váltani.

Nancsibacsi 2018.11.04. 19:50:19

@blogness: Ja, és Norvégia: ott kvázi végtelen sok tiszta áram van, vízerőművekből. Aztán az is fontos, hogy ott pl. 2025-től nem lehet benzin/diesel autót venni - értsd: amit most megveszel, használtként biztosan nem tudod már eladni. Az se egy utolsó szempont, hogy a nulla emissziós autókra - amibe beletartozik minden PlugInHibrid is, ami 100 km-et meg tud tenni elektromosan - nincs áfa, nincs autópálya, és parkolási díj. Szóval állami támogatás, és a belső égésűek kvázi betiltása nélkül ott se vennék őket.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2018.11.05. 07:40:57

Erről az ábráról az jut eszembe, hogy az AT&T-nél a hatvanas években minden telefonszám egyessel kezdődött, mert a 2-es a Hold... :-))))

Egy idióta felrajzol egy grafikont, és akkor az már TÉNY?????? Mi a faszra alapozta?

Akkor felteszek egy indiszkrét kérdést:
ha a lítium ára hatszorosára ugrott, miközben az elektromos autók részesedése -ról olyan fél %-ra ment fel, akkor mi lesz, ha az eladott autók 20%-a (nem 100, hanem 20!) elektromos lesz?

Ilyet sem láttam még soha: a technikai fejlődés úgy szokott történni, hogy feltalálnak valamit, aztán az meg elterjed. Most meg elterjesztik állami szabályzókkal meg marketinggel, aztán imádkoznak, hogy MAJD CSAK FELFEDEZNEK valamit. Hülyeség.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.11.05. 11:33:02

Az első és legfontosabb rakcióm a régi mondás, hogy a fák nem nőnek az égig..

1-2%-os piaic részesedésnél sem trendről sem arányokról nincs értelme beszélni.

Az már csak hab a tortán, hogy a poszt egy kalap alá veszi a toyota féle hibrideket és a villanyaautókat, ami két külön halmaz, ezek metszetében vannak a villanyautóként IS használható plugin-hibridek, ezeket még kis jóindulattal a villanyautókhoz lehet venni (a szabályozás is azt teszi), de ezen felül nincs értelme egy HSD hibridet figyelembe venni.